به گزارش اویس، حجتالاسلام مهدی طائب سال ۱۳۹۱ در برنامهی تلویزبونی مصباح از شبکه سوم سیما دو خاطرۀ زیبا از کلیددار حرم حضرت عباس (ع) تعریف کرد.
مشروح آن دو خاطره به شرح ذیل است:
مهدویت در خصوص مسائل دینی و مهدویت
|
امام باقر(ع) فرمود: آنان (اطرافیان فرعون) حلالزاده بودند و اینان (اطرافیان یزید) حرام زاده اند؛ و همانا، پیامبران و فرزندانشان را جز حرامزادگان نمیکشند! یزید در مقابل این استدلال کودکی امام باقر، درمانده میشود. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، شهادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب با فرار عبیدالله ابن عباس و دیگر فرماندهان سپاه امام حسن(علیه السلام) شرایط بسیار نامطلوبى پدید آمد. امام مجبور شد صلح را بپذیرد اما معاویه فقط به شهادت امام راضی شد. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، شهادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب سجدههای طولانی و چشمان بارانیاش، از عشقی پایدار و ایمانی عمیق به ساحت قدس ربوبی حکایت میکند چنان که در زیارت آن بزرگوار میخوانیم: « حلیف السجدة الطویلة و الدموع الغزیره »؛ زندگیاش با سجدههای طولانی و چشمان اشکبار همراه بود. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، شهادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب «کنار گذاشتن حضرت علی علیه السلام» یک تصمیم از پیش تعیین شده بود.این گروه تا زمانی که پیامبر صل الله علیه وآله در قید حیات بودند جرأت مخالفت چندانی نداشت. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب امام صادق (ع) در حالی که محاسن اشک آلود خود را لمس می کرد، فرمود به عزت و جلال خدا سوگند؛ «معامله ی» حضرت حق تعالی با جدم «حسین» نظیر معامله ی این پادشاه، با آن پیرمرد و پیرزن است موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب بیست و پنجمین روز از ماه ربیع الاول در تقویم شیعی روزی است که امام حسن (علیه السلام) به صلح با معاویه تن دادند، صلحی که در طول تاریخ دستاویز دشمنان و ساده اندیشان برای زیرسوال بردن فلسفه چنین اقدامی بوده است؛ در حالی که باید دانست وقتی ائمه اطهار (علیه السلام) "کلهم نور واحد" هستند یعنی صلح یکی، قیام دیگری، نهضت علمی امامی دیگر و پذیرش ولایت عهدی از سوی یکی از آن حضرات علیهم السلام به معنای حرکت آنها به سوی مقاصد متعدد نیست بلکه همه آنها علی رغم این اختلافات در روش، هدفی واحد داشته اند. از این رو در این نوشتار چرایی صلح امام حسن (علیه السلام) بررسی می شود:
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب ادعا میکنید شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستید؛ واى بر شما! شیعیان او، حسن و حسین (علیهما السلام) و سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار و محمّد بن ابى بکر بودند که ذرهای از دستورات او سرپیچی نکردند. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب ميزان علم معصوم(عليهالسلام) به غيب چقدر است؟ آيا در مسائل دنيوي نيز از اين علم بهره ميگيرد؟ در صورت بهرهگيري از علم غيب در مسائل دنيوي، چرا امام علي(عليهالسلام) مدتي پس از قبول خلافت فرمود: اگر ميدانستم چنين اتفاقاتي ميافتد، نميپذيرفتم؟
:جواب پاسخ : معصوم به اذن خدا از غيب با خبر است و از همه آنچه در مصالح امّت اسلامي دخالت دارد، آگاه است. با اين همه بايد به چند نكته توجه داشت: يكم. علم غيب تكليفآور نيست؛ يعني اگر انسان از راه شرايط حجيّت و مانند آن، تحصيل علم كند، در برابر آن تكليف دارد؛ ولي علمي كه از ناحيه غيب به دست آمده، تكليف نميآورد. دوم. سنّت خداوند چنين اقتضا ميكند كه معصومان(عليهمالسلام) هم، مانند انسانهاي ديگر، آزموده شوند و آسيب ببينند، بنابراين نبايد از اين علم استفاده كنند يا به استفاده از آن مأمور نبودهاند؛ البته گاه براي ياري دين از غيب كمك ميگرفتند؛ ولي اصل بر اين بود كه در جريان امور عادي از علم غيب استفاده نكنند.
چرا وقتى كه هنگام نماز تير از پاى حضرت على (عليهالسّلام) مىكشيدند متوجه نشدند ولى وقتى كه فقير هنگام نماز درخواست كمك كرد انگشتر مباركشان را به فقير بخشيدند؟
جواب: اولياى خدا داراى مقامات مختلفى و حالات گوناگونى هستند. در حال فناء از همه چيز حتّى بدن خود غافلند و در حال بقاء بعدالفناء تمام آثار كثرت را ادراك مىكنند اميرمؤمنان (عليهالسّلام) هنگام تير بيرون كشيدن در حال اوّل و هنگام اعطاء انگشتر در حال دوم بودهاند. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب هنگامى كه اسيران فارس را به مدينه آوردند، از يك سو عمر قصد داشت كه زنان اسير را بفروشد و مردان آنها را غلام عرب قرار دهد و از سوى ديگر اين فكر را نيز در سر داشت كه اسيران فارس ، افراد عليل و ضعيف و پيران عرب را در موقع طواف كعبه به دوش بگيرند و طواف دهند ولى على عليه السلام به او متذكر شدند كه پيغمبر بزرگوار فرموده است : موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: اعزام لشکر اسامه در ماه محرم سال یازدهم، رسول گرامی اسلام(ص) پیش از آنکه دربستر بیماری افتد مسلمانان را فرمان داد تا برای گسیل به مرزهای روم از جانب شام آماده شوند.این در حالی بود که عده ای از نامسلمانان نواحی جزیره العرب و مدعیان پیغمبری، درتدارک حمله به مدینه بودند و به ظاهر بیرون رفتن سپاهی بدان بزرگی، چندان موافق احتیاط نبود. با این همه رسول خدا(ص)کمترین تردیدی در گسیل نیروهایش به سوی شام نداشت. حضرت اسامه بن زید را که کمتر از 20 سال داشت فرمانده این لشکر کرد وبرخی از صحابه چون ابوبکر، عمر بن خطاب، ابو عبیده بن جراح وسعد بن ابی وقاص را فرمان اکید داد تا هرچه زودتر به فرماندهی زید جوان راهی شوند. پیامبر(ص) با دست خود پرچم فرمانده جوان را بست و به او چنین دستور داد: مسافت را آنچنان به سرعت طی کن که پیش از آنکه خبر حرکت تو به آنجا رسد خود و سربازانت به آنجا رسیده باشید. رسول اکرم(ص) صحابیان سالخورده ای چون ابوبکر و... را به زیرفرمان جوانی کم سال به نبرد امپراتوری بزرگ روم راهی می سازدتا پس از این، کمی سن بهانه سرپیچی صحابه از فرمان فرد کاردان نشود. راستی چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را همراه آنان نفرستاد؟ آیاسالخوردگان لشکر اسامه تجربه نظامی و شجاعت ویژه داشتند؟در آن صورت چرا به عنوان فرمانده برگزیده نشدند؟ این سفرنزدیک به دو ماه به طول می انجامیده است.و رسول خدا(ص) یقین داشت روزهای آخر عمر را سپری می کند.با این حال به تاکید از برخی صحابه خواسته بود تا گوش به فرمان اسامه هرچه زودتر مدینه را ترک کنند. اما حرکت این سپاه، به رغم تاکید فراوان رسول خدا(ص) نخست به سبب اعتراض برخی از صحابه نسبت به جوانی اسامه، سپس به بهانه تهیه ساز وبرگ سفر و سرانجام به سبب رسیدن خبر شدت یافتن بیماری پیامبر(ص) و باز گشت ابوبکر و عمر و برخی دیگر از از اردوگاه «جرف » به مدینه، سر نگرفت. ابن ابی الحدید به نقل گفتارشیخ خود ابو یعقوب معتزلی در شرح خطبه 156 نهج البلاغه می نویسد: چون بیماری پیامبر اکرم(ص) شدت یافت دستور داد سپاه اسامه به سوی شام حرکت کند و فرمان داد ابوبکر و دیگر بزرگان مهاجرین و انصار در آن شرکت جویند.با این کیفیت اگر حادثه ای برای رسول خدا(ص) پیش آید دستیابی علی(ع) به خلافت از اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود. چون اسامه حال پیامبر را وخیم و افراد تحت امرش را سرکش دید ازرسول خدا(ص) در خواست کرد به او اجازه دهد تا بعد از سلامت یافتن پیامبر از بیماری، سپاه را حرکت دهد. حضرت پیامبرموافقت نکرد و فرمود: همین حالا. اسامه دوباره عرض می کند آیادر حالی که قلبم از بیماری شما اندوهگین است حرکت کنم؟پیامبر(ص) می فرماید: به پیروزی فکر کن! اما کسان حاضر درپیرامون بستر رسول خدا(ص) به فرمانهای آن حضرت چندان عنایتی نداشتند و گاه فرمانهای وی را بنابر منافع و اهداف خویش تفسیر و تحریف می کردند. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب شهادت امام جعفر صادق را بر عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم به مناسبت شهادت امام جعفر صادق بزندگینامه ایشان به مناسبت این روز در اختیار شما قرار گرفته است. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، شهادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب در این روز در سال 4 هجری آقای شهیدان و سرور و سالار شیعیان و دلباختگان ، اشک هر مؤمن ، امام زاهد و عابد ، شهید غریب ، عطشان نینوا حضرت اباعبدالله الحسین الشهید علیه السلام عالم را به نور خود منور فرمود . (1) اقوال دیگر در ولادت آن حضرت پنجم شعبان(2) و سی ام ربیع الاول (3) و دوازدهم رجب است.(4)
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ولادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز میگردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران میباشد.
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: ادامه مطلب رسول اكرم(ص) در این فراز از كلام خویش در پى معرفى بدترینِ بدها است؛ حضرت مى فرماید: اى ابوذر، بدترین مردم آن است كه علمش به او سودى نمى رساند و او نیز از علمش سودى نمى برد؛ انسانى كه بدى ها و خوبى ها را مى شناسد، ولى باز بدى مى كند و از شناخت خویش بهره اى نمى برد. روشن است اینگونه افراد كه خود، راه را گُم كرده اند نمى توانند دیگران را راهنمایى و هدایت كنند. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب اى هشام! مثل دنيا همانند آب درياست. هر چه [شخص تشنه] از آن نوشد تشنگى او فزون گردد تا اينكه او را بكشد. اى هشام! هر كه دوستدار دنيا شد هراس روز رستاخيز از دلش برود.
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب بيست و پنجم رجب سالروز شهادت امام صابران و هفتمین پیشوای شیعیان حضرت امام موسی کاظم (ع) است که در سال 183 هجری قمری در زندان بغداد به دستور خلیفه نابکار عباسی هارون الرشید و به وسیله سندی بن شاهک یهودی مسموم و سپس به شهادت رسید. ضمن عرض تسلیت به محضر حفید گرامی اش حضرت حجت بن الحسن العسکری (ع) و به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای و تمامی مراجع تقلید عظام و علما و روحانیان مذهب تشیع و سادات بنی فاطمی و همه شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در سراسر دنیا ، توجه شما را به زندگی نامه آن حضرت و نحوه شهادت مظلومانه اش در زندان بغداد جلب می کنم.
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، شهادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب
روز سیزدهم
اول روز از ایام البیض است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر كسى قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر قول مشهور بعد از سى سال از عام الفیل ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السلام در میان كعبه مُعَظَّمه واقع شده است .
موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ولادت معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب
شرح : راجع برفتن و برگشتن روح امامى كه زنده و در بين مردم است علامه مجلسى ره توجيهاتى مىكند و ميفرمايد: ممكن است مقصود از آن روح در بدن مثالى و يا اصل روح باشد اگر بگوئيم روح در خواب مجسم ميشود و يا مقصود تعلق يافتن ارواح مقدس ايشانست بملاء اعلى و گزاردن نماز بر سبيل استعاره و مجاز است ولى در آخر سخن ميفرمايد و چه خوب ميفرمايدباينگونه مطالب ايمان اجمالى يافتن بهتر و سالمتر است. مقصود مجلسى (ره) اينستكه ما از اين روايت همين قدر ميفهميم كه روح امام كيفيت اين ارتباط را چون خودشان نفرمودهاند ما نميدانيم، پس ما بهمين مقدار عقيده داريم و بيش از اين چيزى از پيش خود نمىگوئيم. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب كتاب كمال الدين و تمام النعمة (باب 28) از محدث حليل القدر «ابو جعفر محمدبن على بن حسن بن بابويه قمى» مشهور به شيخ صدوق (م.381هـ) رواياتى درباره لوح حضرت زهرا(س) آمده است كه در آن لوح به نام و تعداد امامان(ع) اشاره شده است.1 در اين مقالْ سه حديث را يادآور مى شويم و سپس به توضيح حديث لوح مى پردازيم. موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: ادامه مطلب از امام حسن مجتبی(ع) روایت شده است که گروهی از یهود از رسول خدا (ص) پرسیدند: به چه علت خداوند پنج نماز در پنج وقت بر امت تو در ساعت های شب و روز مقرر ساخته است؟ فرمود: « نماز عصر ، پس از آن ساعتی است که آدم در آن ساعت از آن درخت خورد و خدا او را از بهشت بیرون کرد. پس خدا امر کرد ذریتش را به این نماز تا روز قیامت و اختیار کرد آن را برای امت من ، پس آن محبوب ترین نمازها به سوی من است و اما نماز شام ، آن ساعتی است که خدا توبه ی آدم را قبول کرد و میان آن وقت که خورد از آن درخت و میان آن توبه ی او را قبول کرد ، سیصد سال بود از روزها ی دنیا و در روزها ی آخرت روز مثل هزار سال است . پس آدم سه رکعت نماز کرد ، یک رکعت برای خطای خود و یک رکعت برای خطای حوا و یک رکعت برای تئبه ی او ، پس حق تعالی این سه رکعت را واجب کرد بر امت من .» پس گفت : به چه علت وضو بر آن چهار عضو واقع شد ؛ در حالی که این ها پاک ترین اعضایند در بدن ؟ فرمود:«چون شیطان آدم را وسوسه کرد و نزدیک درخت آمد وبه سوی درخت نظر کرد ، آبرویش رفت و چون برخاست و روانه شد و آن اول قدمی بود که بسوی کناه روانه شد . پس به دست خود آن میوه را گرفت و از آن خورد ، زیورها و حله ها از بدنش پرواز کرد . پس دست خود سر گذاشت و گریست و چون حق تعالی توبه ای او را قبول کرد . واجب گردانید بر او و ذریتش وضو را بر این چهار عضو و امر کرد که رو را بشوید ، برای آن که به آن درخت نظر کرد و امر کرد که دست ها را بشوید ، چون به سوی آن درخت دراز کرد و گرفت و امر کرد او را به مسح سر ، چون دست را بر سر گذاشت و امر کرد او را به مسح پاها ، برای این که به سوی گناه راه رفت . گفت : خبر ده مرا که به چه سبب سی روز روزه بر امت تو واجب شده است ؟ فرمود : چون آدم از آن درخت خورد ، سی روز در شکمش ماند ، پس خدا بر فرزندانش سی روز گرسنگی و تشنگی را واجب گردانید و آنچه می خورند در شب ، تفضلی از خدا بر ایشان و بر آدم نیز چنین واجب بود . پس خدا بر امت من این را واجب گردانید . چنانچه در قرآن فرموده است : « بر شما نوشته شده است روزه ، چنانچه نوشته شده بود بر آنها که پیش از شما بودند.»(1) موضوعات مرتبط: دینی ، امامت و معصومین ، ، برچسبها: از وجود مبارک امام حسین نقل شده است که « حبیب بن مظاهر» از حضرت پرسید : مولای من شما قبل از خلقت عالم چگونه بودید؟ حضرت فرمود: ما موجودات نورانی بودیم که بر گرد عرش الهی دور می زدیم و به فرشتگان تسبیح و حمد سپاس خدا را یاد می دادیم . همچنین حضرت سید الشهدا(ع) در کربلا پس از اتمام حجت فراوان ارزشها و فضایل اهل بیت (ع) را اینچنین مطرح کردو فرمود: همانا وقتی خداوند بزرگ ، آدم را آفرید و اندام و خلقت او را اعتدال بخشید، نام هرچیزی را به آن آموخت (اشاره است به سوره بقره آیه 37) ؛ و او را بر فرشتگان عرضه نمود، و نور محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) را، در صلب آدم نهاد ، بگونه ای که نور آنان همه جا را روشن کرده بود، بر افق های آسمانها، پرده ها، بهشت ، کرسی و عرش الهی ، همه جا را روشن کرد؛ پس خدا فرشتگان را فرمان سجده بر آدم داد تا او را بزرگ شمارند، خدا آدم را برتری داد بدان علت که نور پنج تن را در بر داشت ؛ همان انواری که آسمانها را روشن کرده اند ؛ پس همه فرشتگان بر آدم سجده کردند جز ابلیس ؛ که از فروتنی برابر عظمت پروردگار سر باز زد و از فروتنی برابر انوار ما سر پیچی کرد، فرشتگان فروتنی کردند و سجده نمودند ، پس شیطان خود را بزرگ پنداشت و بالاتر دانست ؛ که به علت سر پیچی و خود بزرگ بینی از کافران شد . موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ، برچسبها: شیخ عبدالله موسیانی که از شاگردان آیه الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله علیه بوده نقل کرده است که : حضرت آیه الله مرعشی به طلاب می فرمود: علت آمدن من به قم این بود که پدرم آقا سید محمود مرعشی که از زهاد و عباد معروف زمان خود بود ، چهل شب در حرم امیر المو منین(ع) بیتوته کرد تا آن حضرت را ببیند . شبی در حال مکاشفه امیر مومنان(ع) را دیده بود که به او فرمود، سید محمود، چه می خواهی ؟ عرض کرد : می خواهم بدانم قبر فاطمه (س) کجاست ؟ فرمود : من نمی توانم بر خلاف وصیت آن حضرت قبر را معلوم کنم . عرض کرد : پس من اگر بخواهم آن حضرت را زیارت کنم چه کنم ؟ حضرت فرمود : خداوند جلال و جبروت حضرت زهرا(ع) را به فاطمه معصومه(س) عنایت کرده است ، هر کسی بخواهد ثواب زیارت حضرت فاطمه (س) را درک کند به زیارت حضرت معصومه برود. آیت الله مرعشی می فرمود : من به همین علت به قم آمدم و ماندگار شدم و الان شصت سال است که هر روز من اولین زائر حضرت هستم .(1) 1- فروغی از کوثر ، زندگانی حضرت معصومه (س) ص 87 موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ، برچسبها: |
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |